Świetlica

Świetlica

 

„…Wszyscy wszystkim ślą życzenia”

Okres Świąt Bożego Narodzenia to czas, który spędzamy z naszymi bliskimi, ale to też czas, kiedy możemy powiedzieć innym, jak bardzo są oni dla nas ważni. Cytując słowa piosenki „Czerwonych Gitar”

 

Jest taki dzień
Bardzo ciepły, choć grudniowy
Dzień, zwykły dzień
W którym gasną wszelkie spory

Jest taki dzień
W którym radość wita wszystkich
Dzień, który już
Każdy z nas zna od kołyski

Niebo – Ziemi, Niebu – Ziemia
Wszyscy wszystkim ślą życzenia
Drzewa – ptakom, ptaki – drzewom
Tchnienie wiatru – płatkom śniegu

Jest taki dzień
Tylko jeden raz do roku
Dzień, zwykły dzień
Który liczy się od zmroku

Jest taki dzień
Gdy jesteśmy wszyscy razem
Dzień, piękny dzień
Dziś nam rok go składa w darze

Niebo – Ziemi, Niebu – Ziemia
Wszyscy wszystkim ślą życzenia
A gdy wszyscy usną wreszcie
Noc igliwia zapach niesie

 

możemy zrobić i wysłać kartkę z życzeniami

 

 

A oto kilka propozycji na samodzielne zrobienie kartki świątecznej:

https://youtu.be/XdDR3DzQeJU

https://youtu.be/4viaKs8W1co

https://youtu.be/_xmKajgL8FY

https://youtu.be/7s6tozfD2UA

 

Do przygotowania wykorzystano:

https://www.tekstowo.pl/piosenka,czerwone_gitary,jest_taki_dzie_.html

https://www.youtube.com

 


Podsumowanie konkursu

„Dzień Pluszowego Misia”

Moi drodzy, konkurs został rozstrzygnięty!!!

Wasze prace plastyczne są prześliczne a prawidłowe odpowiedzi na pytania to:

  1. „Miś Uszatek”
  2. „Bracia Koala”
  3. „Kubuś Puchatek”
  4. „Złotowłosa i trzy niedźwiadki”

Wszystkim uczestnikom DZIĘKUJEMY za udział i GRATULUJEMY wygranej.

 


Konkurs

Izba Administracji Skarbowej w Opolu zachęca uczniów do   wzięcia udziału w konkursie  na ułożenie wierszyka,  rymowanki lub hasła promującego Krajową Administrację Skarbową.

Autorskie prace należy wysłać wyłącznie pocztą elektroniczną na adres

rzecznik.ias.opole@mf.gov.pl

do dnia 22 grudnia 2020 r. z dopiskiem „Konkurs”.

 

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami

https://www.opolskie.kas.gov.pl/documents/3556880/10349205/regulamin+konkursu.pdf

https://www.opolskie.kas.gov.pl/documents/3556880/10349205/Czym+zajmuje+się+KAS.pdf

 


 

 

Temat: Mikołaj w wyobraźni dzieci.

Dzisiaj Waszym zadaniem będzie narysowanie lub namalowanie na kartonie dowolnej wielkości wizerunku Świętego Mikołaja. Wykonajcie go tak, jak go sobie wyobrażacie. Następnie zachęcamy Was do rozwiązania rebus zamieszczonego poniżej. Zdjęcia prac i rozwiązanie rebusu możecie przesyłać na podany adres e-mail: mpyka@pspzyrowa.pl lub clippa@pspzyrowa.pl
Powodzenia!

 

Temat: Tradycje Bożonarodzeniowe

Czas przed Bożym Narodzeniem, to szczególny czas dla każdego z nas. Dzieciom Święta Bożego Narodzenia kojarzą się przede wszystkim ze Świętym Mikołajem i Gwiazdką. Najważniejsze jest to, aby pamiętać, że święta to nie tylko prezenty, ale przede wszystkim czas spędzony z rodziną, składanie życzeń oraz kultywowanie polskich tradycji.  Zachęcamy Was do obejrzenia filmiku o tradycjach i obyczajach świątecznych:

https://www.youtube.com/watch?v=l7Pk7bHmtjw&feature=emb_title

A następnie do rozwiązania krótkiego quizu:

https://wordwall.net/pl/resource/8064009/quiz

Powodzenia!

 


 

KOLORY JESIENI

Jesień – jedna z czterech pór roku. Kojarzy nam się najczęściej z mieniącymi się kolorami spadającymi liśćmi. Miron Białoszewski w swym wierszu „Powitanie Jesieni” pisał:

 

Już jesień, już liście spadają z jaworów,
Nastaje czas chłodnych i długich wieczorów,
Już ptak odlatuje ku ciepłej krainie.
Co było – nie wróci, co będzie – przeminie.

 

Nawiązując do treści wiersz chcemy się skupić na „długich wieczorach” i propozycjach jak miło i kreatywnie można go spędzić. Oto kilka propozycji:

 

Jeż

 

https://youtu.be/PbirdAq2ihY

 

https://youtu.be/AKAZoL5gcQU

 

 

Lampiony

 

https://youtu.be/5Tzt3erRKH8

 

https://youtu.be/61kPfHWn2_Q

 

 

Drzewo

 

https://youtu.be/Psk3c-eqYlI

 

 

Wyklejanki z liści

 

https://youtu.be/td8VPQft-IM

 

 


 

25 listopada – DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA

 

 Z pewnością większość z Nas miała lub ma ulubioną maskotkę, towarzysza w chwilach radości i smutku. Dla wielu z nas jest to Miś

 

Miś na smutki i radości,
Miś gdy coś Cię bardzo złości
Miś gdy czasem jest Ci źle,
Miś gdy gorzej czujesz się
Miś dla małych i dla dużych
Miś w przedszkolu i podróży
Miś co leży pod poduszką,
Miś co ma klapnięte uszko,
Miś Puchatek, Miś Uszatek,
Miś z futerka, z pluszu z łatek…


Dziś Dzień Pluszowego Misia
w
ięc go utul mocno dziś!

 

Legenda powstania pluszowego misia wiąże się z prezydentem Stanów Zjednoczonych – Teodorem Rooseveltem. W 1902 roku wybrał się on z przyjaciółmi na polowanie. W trakcie wyprawy postrzelono małego niedźwiadka. Prezydent stanął w obronie zwierzaka i nakazał jego uwolnienie. Całą historię zilustrowano komiksem w dzienniku „Washington Post”. Historia zainspirowała Morrisa Mitchoma, producenta zabawek i właściciela sklepu z zabawkami w Nowym Yorku. Stworzył on nową zabawkę dla dzieci w formie pluszowego misia. Autor nazwał go Teddy’s Bear, nawiązując do imienia prezydenta USA.

 

A oto kilka zagadek o znanych bohaterach bajek:

1. Ten miś tą różnicę ma, że klapnięte uszko ma.

2. Dwa misie samolotem latają i pomocy wszystkim chętnie udzielają.

3. Żółty brzuszek, czerwona bluzeczka, a przy nim zawsze małego co nieco beczka.

4. Co to za bajka w której niesforna dziewczynka do domku w lesie trafiła zjadła cudzą kaszkę, krzesło złamała i w mięciutkim łóżeczku bez pytania się wyspała.

 

Konkurs:

Narysuj swojego ulubionego misia lub napisz odpowiedzi do zagadek i prześlij na Teams.

Nagrody czekają 🙂

 

Tutaj znajdziecie misia do wydruku i pokolorowania:

https://www.e-kolorowanki.eu/wiosna-kolorowanki/mis-kolorowanka/#

 

Tutaj znajdziecie więcej ciekawostek dotyczących misia:

https://www.bibliotekawszkole.pl/inne/gazetki/92/

 

Do opracowania wykorzystano:

http://www.misie.com.pl

https://www.dla-dzieci.com.pl

https://witkowo.naszemiasto.pl

https://www.bibliotekawszkole.pl

https://www.e-kolorowanki.eu

 

 


Krótka historia Święta Niepodległości

Obchody Święta Niepodległości jako święta państwowego odbyły się po raz pierwszy 11 listopada 1937 r. Dzień ten został ustanowiony świętem na mocy ustawy sejmowej z 23 kwietnia 1937 r., podpisanej przez prezydenta Ignacego Mościckiego. W czasie II wojny światowej obchodzenie tego święta było niemożliwe. W 1945 roku, po zakończeniu wojny, polskie władze komunistyczne ustanowiły świętem narodowym 22 lipca, czyli dzień podpisania Manifestu PKWN. W czasach PRL obchody Święta Niepodległości były zakazane. Próby uczczenia dnia 11 listopada groziły surowymi represjami ze strony władz komunistycznych. Święto Niepodległości 11 listopada przywrócono ustawą sejmową w 1989 r. Od tej chwili corocznie czcimy pamięć o odzyskaniu przez Polskę niepodległości.

 

Zachęcamy do zrobienia kotylionu – kokardy narodowej z papieru. Instrukcja wykonania oraz szablon znajdziecie w linku poniżej:

https://www.bajkidoczytania.pl/szablon-kokardy-narodowej-z-papieru

 

W ramach utrwalenia wiadomości na temat odzyskania przez Polskę niepodległości – rozwiąż krzyżówkę:

 

Krótka historia Święta Niepodległości

Obchody Święta Niepodległości jako święta państwowego odbyły się po raz pierwszy 11 listopada 1937 r. Dzień ten został ustanowiony świętem na mocy ustawy sejmowej z 23 kwietnia 1937 r., podpisanej przez prezydenta Ignacego Mościckiego. W czasie II wojny światowej obchodzenie tego święta było niemożliwe. W 1945 roku, po zakończeniu wojny, polskie władze komunistyczne ustanowiły świętem narodowym 22 lipca, czyli dzień podpisania Manifestu PKWN. W czasach PRL obchody Święta Niepodległości były zakazane. Próby uczczenia dnia 11 listopada groziły surowymi represjami ze strony władz komunistycznych. Święto Niepodległości 11 listopada przywrócono ustawą sejmową w 1989 r. Od tej chwili corocznie czcimy pamięć o odzyskaniu przez Polskę niepodległości.

 

Zachęcamy do zrobienia kotylionu – kokardy narodowej z papieru. Instrukcja wykonania oraz szablon znajdziecie w linku poniżej:

https://www.bajkidoczytania.pl/szablon-kokardy-narodowej-z-papieru

 

W ramach utrwalenia wiadomości na temat odzyskania przez Polskę niepodległości – rozwiąż krzyżówkę.

 

 


ZASADY WSPÓŁPRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ Z RODZICAMI OBOWIĄZUJĄCE OD 01.09.2020 r.


Temat tygodnia: Dzień Ojca.

Już 23 czerwca obchodzimy w Polsce Dzień Ojca. To właśnie w tym szczególnym dniu chcemy pokazać, że pamiętamy o Nim i o wszystkim tym, co robi dla nas w życiu. Jego wpływu na więzi rodzinne, jak też na jego rolę w społeczeństwie.

Kochany Tato – zacznę zwyczajnie, że z Tobą w domu zawsze jest fajnie: i w deszcz i w słotę, w smutku, w radości, wspierasz i uczysz życia w miłości. Dzisiaj za wszystko chcę Ci dziękować, skromny bukiecik kwiatów darować.

Zamiast kwiatów można też zrobić laurkę z życzeniami

Na dzień Ojca ślę życzenia, bo to nie jest bez znaczenia. Jesteś dobry dla mnie, Tato. Chcę ci podziękować za to. Wspierasz mnie od urodzenia, więc się nigdy już nie zmieniaj!

albo mały prezent

https://youtu.be/b9kxVHzUXCM https://youtu.be/jmQz8sbShp4

Dzień Ojca to idealna okazja do spędzenia wspólnie czasu ze swoim tatą. Istnieje wiele pomysłów na zorganizowanie tego dnia, np. wycieczka rowerowa po okolicy, wspólne oglądanie meczów sportowych, wyjście do kina, wieczór z grami planszowymi, majsterkowanie w warsztacie albo słuchanie ulubionych wykonawców muzycznych.

Oto kilka propozycji piosenek z okazji Dnia Ojca

 

Do przygotowanie tematu wykorzystano

https://pl.wikipedia.org https://www.wprost.pl

 

 


Temat Tygodnia: Międzynarodowy Dzień Dziecka

Dzień Dziecka to święto szczególnie wyczekiwane przez wszystkie małe i duże dzieci. W tym dniu otrzymujemy małe prezenty od rodziców albo czekają na nas wyjątkowe atrakcje by urozmaicić ten dzień.

Duży czy mały dzisiaj świętuje,
Dziś każdy jest dzieckiem i się raduje.
Małych przyjemności, wielkich miłości,
zdrowia, szczęścia i przyjemności.
Każdemu życzymy tego, co potrzebuje!
W Dniu Dziecka każdy z nas króluje!

https://youtu.be/p8Pw2N5pwQ8

Międzynarodowy Dzień Dziecka – dzień ustanowiony w 1954 przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (ONZ) dla upowszechniania ideałów i celów dotyczących praw dziecka zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych (1945) i obchodzony od 1955 w różne dni roku w różnych krajach członkowskich ONZ. Ideą tego święta jest propagowanie zrozumienia między dziećmi całego świata oraz promowanie działań na rzecz ich pomyślnego rozwoju.

W większości krajów Dzień Dziecka obchodzony jest w rocznice uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka oraz Konwencji o Prawach Dziecka – 20 listopada.

 W Polsce i innych byłych państwach socjalistycznych Międzynarodowy Dzień Dziecka obchodzony jest od 1950 w dniu 1 czerwca. Od 1994 tego dnia w Warszawie obraduje Sejm Dzieci i Młodzieży a w roku 1997 artykułem 72 ust.4 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej ustanowiono jednoosobowy organ władzy państwowej – Rzecznika Praw Dziecka.

   Rzecznik stoi na straży praw dziecka określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Konwencji o prawach dziecka i innych przepisach prawa, z poszanowaniem odpowiedzialności, praw i obowiązków rodziców. Kieruje się dobrem dziecka oraz bierze pod uwagę, że naturalnym środowiskiem jego rozwoju jest rodzina. Obecnie funkcję tę pełni Mikołaj Pawlak.

Biuro Rzecznika Praw Dziecka znajduje się przy ul. Przemysłowej 30/32 w Warszawie.

Do opracowania wykorzystano:

https://pl.wikipedia.org

https://paczka-wiedzy.pl

https://brpd.gov.pl

 


Nauczyciele świetlicy 🙂

Temat tygodnia: Dzień Mamy

Poniżej znajdziecie 10 pomysłów na upominki na Dzień Mamy zamiast laurki , którą również możecie wykonać według własnych pomysłów:

https://www.szkolneinspiracje.pl/10-pomyslow-na-prezent-z-okazji-dnia-matki/

Tutaj zagadki dla najmłodszych: (sprawdźcie się)

https://www.youtube.com/watch?v=anYx7nJCI4s

 


Temat tygodnia: Różnorodność biologiczna – chrońmy naszą przyrodę.

22 maja z inicjatywy ONZ obchodzimy Międzynarodowy Dzień Różnorodności Biologicznej. Z tej okazji we wszystkich regionach świata organizowane są różnego rodzaju wydarzenia podkreślające wagę należytej ochrony zasobów różnorodności biologiczne.

Jak zachować bioróżnorodność?

Podstawową metodą zachowania różnorodności biologicznej jest ochrona in-situ, czyli w miejscu naturalnego występowania danego elementu. W tym celu tworzy się obszary chronione, odtwarza ekosystemy o zniszczonej różnorodności biologicznej, utrzymuje lub odtwarza populacje cennych i zagrożonych gatunków, zapobiega wprowadzaniu gatunków obcych lub organizmów genetycznie zmodyfikowanych.

Co wpływa na degradację bioróżnorodności?

– zmiany klimatu

– nadmierna eksploatacja zasobów leśnych

– intensywne rolnictwo

– obce gatunki

– skażenie środowiska

Jak skutecznie chronić zachowanie równowagi biologicznej?  Najpopularniejsze formy to:

Park narodowy – To jedna z najwyższych form ochrony przyrody – ochronie podlega tam cała przyroda oraz walory krajobrazowe na stosunkowo dużym obszarze (wg polskiego prawa min. 1000 ha). W Polsce do tej pory wyznaczono 23 parki narodowe, na świecie – ponad 7000. Najstarszym parkiem na świecie jest Park Narodowy Yellowstone (USA, założony w 1872), w Polsce – Białowieski Park Narodowy (1932).

24 maja obchodzony jest w Europie Dzień Parków Narodowych.Dzień ten obchodzony jest w rocznicę utworzenia pierwszego parku narodowego w Europie Sarek w Szwecji utworzony 24 maja 1909 r.

W Polsce mamy 23 parki narodowe o łącznej powierzchni ponad 314 tys. ha, co stanowi 1% powierzchni kraju.

Rezerwat przyrody To obszar, na którym ochronie podlega całość przyrody lub jej wybrane elementy – fauna, flora lub twory przyrody nieożywionej. Rezerwaty mogą podlegać ochronie ścisłej, czynnej lub krajobrazowej. Obecnie w Polsce jest ponad 1400 rezerwatów przyrody.

Na terenie województwa opolskiego znajduje się 37 rezerwatów przyrody o łącznej powierzchni 948,69 ha w tym m.in.: Góra Św. Anny – przyrody nieożywionej; Boże Oko- leśny; Lesisko – leśny; Biesiec – leśny; Ligota Dolna – stepowy; Grafik – leśny.

Park krajobrazowy – Jest to obszar, na którym przyroda jest chroniona w warunkach zrównoważonego rozwoju – można prowadzić w nim działalność gospodarczą pod pewnymi ograniczeniami. Obecnie w Polsce jest ponad 120 parków krajobrazowych. Są to wielkopowierzchniowe formy ochrony przyrody, zajmując zwykle kilkanaście tysięcy hektarów.

Na terenie województwa znajdują się 4 parki krajobrazowe.

Nazwa

Rok utworzenia

Powierzchnia w km²

Park Krajobrazowy Góra Świętej Anny

1988

50,50

Stobrawski Park Krajobrazowy

1999

526,365

Park Krajobrazowy Gór Opawskich

1988

49,03

Załęczański Park Krajobrazowy[

1978

147,50

 

Pomnik przyrody  To jedna z najstarszych form ochrony przyrody, zwykle okazałe, stare lub z innych powodów wyróżniające się drzewo, krzew, aleja drzew, ale także np. interesujący, wyjątkowo duży głaz narzutowy, wodospad czy jaskinia. W Polsce znajduje się ok. 33 tys. pomników przyrody.

Pomnik przyrody

Lokalizacja (miejscowość/gmina)

Lipa drobnolistna

Żyrowa/Zdzieszowice

Klon jawor

Żyrowa/Zdzieszowice

Lipa drobnolistna

Wysoka/Leśnica

Klon jawor

Wysoka/Leśnica

Układ skał ze stożkiem tufów wulkanicznych

Góra Św. Anny

 

Obszar Natura 2000 –  Jest to obszar wyznaczony w ramach ogólnoeuropejskiej sieci Natura 2000 na podstawie dwóch unijnych dyrektyw: Dyrektywy Ptasiej i Dyrektywy Siedliskowej. Na obszarach tych ochronie podlegają siedliska (typy ekosystemów) oraz gatunki cenne i zagrożone w skali całej Europy. Działalność gospodarcza jest możliwa pod warunkiem, że nie pogarsza stanu ochrony tych siedlisk i gatunków.

Na terenie województwa opolskiego obszary chronione to m. in.: Grądy Odrzańskie; Zbiornik Nyski; Zbiornik Otmuchowski; Zbiornik Turawa; Góra Św. Anny; Kamień Śląski; Łęg Zdzieszowicki; Góry Opawski; Bory Niemodlińskie.

Ochrona gatunkowa – Jest to forma ochrony obejmująca konkretne gatunki roślin, grzybów i zwierząt, których listę, podobnie jak obowiązujące zakazy, określa rozporządzenie Ministra Środowiska. Zwykle są to gatunki rzadkie, endemiczne, zagrożone wyginięciem.

 

Do przygotowania materiału wykorzystano:

www.ekokalendarz.pl

www.przystaneknauka.us.edu.pl

www.dzienniklesny.pl

www.wikipedia.org

www.zopk.pl

Opracowanie: Nauczyciele świetlicy

 

 


 

Temat tygodnia: Międzynarodowy Dzień Rodzin 2020

Zanim zaczniemy świętować Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca, warto zaznaczyć w kalendarzu inną datę: 15 maja. Wtedy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Rodzin. Tego dnia organizowana jest akcja „Dwie godziny dla rodziny”, w której bierze udział coraz więcej firm.
Międzynarodowy Dzień Rodzin 2020 wypada w piątek. „Dwie godziny dla rodziny” to pomysł Fundacji Humanites – akcja zachęca pracodawców, aby tego dnia pozwolili swoim pracownikom wyjść z pracy dwie godziny wcześniej.

Dzień Rodzin – skąd się wzięło to święto?

Międzynarodowy Dzień Rodzin został ustanowiony przez Zgromadzenie Generalne ONZ w 1993 roku, kiedy to uchwalono rezolucję nr 47/234 i zatwierdzono, że 15 maja będzie świętem rodziny. Wydaje się, że to świeża sprawa? Bez słowa oficjalnego zatwierdzenia funkcjonowała już wcześniej, pierwszy Dzień Rodzin obchodzono w 1984 roku. A jeśli popatrzeć na to jeszcze z innej strony, wziąć pod uwagę fakt, że ludzie zakładają rodziny od dawien dawna i cieszą się, że do niej przynależą, dzień rodzin jest obchodzony od niepamiętnych czasów.

Międzynarodowy Dzień Rodzin ma zwrócić uwagę na problemy, z jakimi boryka się rodzina, przypomnieć o tym, że to podstawowa grupa społeczna, od której wiele zależy i której należy się wiele uwagi. O rodzinie powinniśmy pamiętać my, którzy jesteśmy jej częścią, ale i władze, politycy, którzy swoimi działaniami mają na nią wpływ.

Co robić tego dnia?

W tym roku Dzień Rodzin przypada w piątek.

Można ten dzień spędzić też całkiem zwyczajnie, ale razem. Wspólne przygotowanie obiadu, spokojne wyjście na spacer to wielkie wydarzenie, szczególnie wtedy, gdy jesteśmy zabiegani, ciągle się mijamy.

„Dwie godziny dla rodziny”

Na problem życia w biegu, wiecznego braku czasu zwróciła uwagę Fundacja Humanites, która zainicjowała akcję społeczną „Dwie godziny dla rodziny”. To wydarzenie jest związane z Dniem Rodzin, a chodzi w nim o to, aby pracodawcy zwrócili uwagę na to, że ich podwładni są nie tylko pracownikami, ale i częścią rodziny. Chodzi o skrócenie czasu pracy w dniu 15 maja o dwie godziny, aby pracownicy mogli wykorzystać ten czas na spędzenie go z rodziną. Jak podkreśla Fundacja, głównym celem tej akcji nie jest to, aby pracować krócej.Przede wszystkim chodzi o wzmacnianie więzi rodzinnych. Tegoroczne hasło przewodnie akcji to „Gry i zabawy pokoleniowe”. Chociaż pogoda może być różna, może spróbujecie pokazać dzieciom to, w co bawiliście się w dzieciństwie? Gra w klasy, zośkę, a może nauczycie je wyliczanek?

 


Temat tygodnia –   „Książka moim przyjacielem”

 

Maj jest miesiącem  książki  i czytelnictwa. Książka, to świat, w którym można znaleźć wiedzę, przygodę, rozrywkę, wytchnienie. Czytanie otwiera nasze umysły, rozwija kreatywność, zmniejsza poziom stresu. Wisława Szymborska powiedziała kiedyś, że „czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką ludzkość sobie wymyśliła

Każdy z nas ma swoja ulubiona książkę. Marzena Szczepańska w swoim wierszu „Wesoła Biblioteka” pisze:

Pełno książek w bibliotece,
A w tych książkach same hece.
Są nowele i bajeczki,
Każda książka z innej beczki.
Wiersze , prozy i powieści
Tyle tego tam się mieści.
Każdy znajdzie coś dla siebie,
Są tragedie i komedie.
Każda książka coś ma w sobie,
Chętnie autor to opowie.
A i wierszy jest niemało
Więc przeczytaj sobie śmiało

https://basn.pl/bajki/do-czytania.php

https://augustow.org/wp-content/uploads/2015/06/Tomik-Wiersze-o-książkach-i-czytaniu-zakładkach-książkowych.._.pdf

 

Jak już wiecie:

Kazimierz Słomiński

Dobra książka

Kiedy do gustów trafia takowa,

to i zakładki robią się w głowach.

Pochwała książki

Po to i bywa tak znakomita,

byś się i siebie mógł w niej doczytać.

Poeta

Ma interes oczywisty

wpisać się do ksiąg wieczystych.

W książkach

W książkach prawdy jest w dwójnasób,

bo w nich duch i zaduch czasu.

 

Kto już odkrył czytania moc może rozwijać swoją kreatywność robiąc zakładkę do książki lub odszukać tytuły książek.

https://youtu.be/Pflv6y_FSkQ

https://youtu.be/A2GgOJYSSIE

 

Znajdź ukryte tytuły książek

Wczoraj przyjechała do nas ciocia Anielka, która wygrała kapelusz za 100 tysięcy. Powiedziała, że chętnie go sprzeda, żeby mieć pieniądze na wakacje z duchami. Marzy również o odbyciu podróży w 80 dni dookoła świata. Chciałabym razem z ciocią przebyć 20 tysięcy mil podmorskiej żeglugi i odnaleźć wyspę skarbów. Może spotkamy pana Tadeusza, który przyjaźni się z Białym Kłem.

Ciocia opowiedziała mi o przygodach Odyseusza oraz o psie, który jeździł koleją. Dzisiaj powtórzyłam te historie w klasie. Ania z Zielonego Wzgórza powiedziała, że jestem kłamczucha, a Ewa to panna z mokrą głową i że pomóc nam może tylko doktor Dolittle. Słysząc to, Mikołajek i inne chłopaki krzyknęli: zemsta! Na szczęście zadzwonił dzwonek i przyszedł nasz nauczyciel pan Wołodyjowski.

(Źródło: http://e-pedagogiczna.edu.pl)

Nauczyciele świetlicy



Temat tygodnia:
Symbole Narodowe
W dziejach i tradycji naszego narodu są wartości o nieprzemijającym znaczeniu. Wśród nich szczególne miejsce zajmują symbole narodowe: godło, flaga i hymn. Reprezentują one nasze państwo oraz odzwierciedlają nasze cechy, odrębności i tradycje narodowe. Wyróżniają nas spośród narodów świata, chociaż od nich nie odrywają. Zawsze były silnie związane z naszymi losami. W trudnych latach walki o niepodległą Polskę rozbudzały w sercach Polaków tęsknotę za własnym krajem i za wolnością. Były synonimem wolności, prawa do niepodległego bytu, do fizycznego istnienia narodu. Potęgowały wolę walki. Zrośnięte nierozerwalnie z naszą przeszłością i współczesnością wymagają od nas najwyższego szacunku i szczególnej ochrony. HYMN NARODOWY Znajomość hymnu jest rękojmią poczucia przynależności do określonego narodu. Wybór pieśni spośród kilkunastu pretendujących do rangi hymnu, czyni z tej jednej jedynej syntezę narodowości. Pierwszym, najstarszym hymnem polskim była pieśń staropolska „Bogurodzica”, która wzrosła do tej rangi w pierwszej połowie XV wieku. W dobie oświecenia, ostatni król Polski Stanisław August Poniatowski, pragnąc świeckiego hymnu państwowego, zdecydował uczynić hymnem utwór Ignacego Krasickiego „Hymn do miłości Ojczyzny”. Pieśń ta, mimo głębokiego przesłania, nie zdołała porwać szerokiego ogółu społeczeństwa polskiego. W 1797 roku, we włoski mieście Reggio, powstała „Pieśń Legionów Polskich we Włoszech”, dziś bardziej znana pod tytułem „Mazurek Dąbrowskiego”. Pieśń ta od razu stała się symbolem jedności narodowej, a jej treść okazała się niezniszczalna i ponadczasowa. Tępiona i prześladowana przez zaborców, z coraz większym entuzjazmem śpiewana była przez Polaków. Z chwilą odzyskania przez Polskę niepodległości „mazurek Dąbrowskiego” stał się hymnem odzyskanego państwa polskiego, co zostało oficjalnie zatwierdzone Uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w 1926 roku. GODŁO Wizerunek ten na stałe wrósł w świadomość narodową Polaków jako symbol siły, męstwa, władzy i majestatu Rzeczypospolitej. Jako symbol jedności narodowej był żywym przejawem rosnącej świadomości narodowej, dowodem ożywania uczuć patriotycznych. Jako symbol państwa i narodu towarzyszył wojskom królewskim w walce z najeźdźcami, był przedmiotem dumy i uwielbienia. Górując nad bitewnym polem dodawał otuchy i siły. Potężny, biały ptak symbolizował odwagę, królewskość, bohaterstwo oraz czystość dążeń narodu i państwa. Biel orła polskiego oznaczała dobro, czerwień tarczy – dojrzałość. Od 1295 roku znak Orła Białego na czerwonym tle stał się oficjalnym godłem herbowym Państwa Polskiego. Wizerunek ten na przestrzeni dziejów wielokrotnie zmieniał kształt i znaczenie. Przykładowe, znane wizerunki Orła Białego: Historia naszego orła jest historią naszej ojczyzny. Od biorących swój początek w legendzie o Lechu, poprzez historycznie udokumentowane orły patronujące Piastom w dziele jednoczenia państwa i prowadzące do boju królewskie orły Jagiellonów do tych, które towarzyszyły walczącym Polakom na bolach bitewnych całego świata. FLAGA Wiadomo również, że już pierwszy oficjalny wizerunek godła Polski zawierał te barwy – wg. wierzeń pradawnych Słowian biel orła symbolizowała czystość i nieskazitelność moralną, zaś czerwień tarczy ogień, odwagę i waleczność. Od 1295 roku chorągiew królewska towarzyszyła wszystkim ważniejszym wydarzeniom politycznym. Podczas bitem chorągwie chronione były przez doborowych wojowników. Ochrona sztandaru stanowiła podstawowy obowiązek każdego rycerza. Tak było m. in. Podczas bitwy pod Grunwaldem, w czasie wielkich walk XVI i XVII-wiecznych czy w Powstaniu Kościuszkowskim, broniącym Ojczyzny przed ostatecznym upadkiem. Po raz pierwszy w historii Sejm oficjalnie zajął się sprawą ustalenia „barw narodowych” w czasie Powstania Listopadowego. Uchwałą z dnia 7 lutego 1831 roku uchwalił tradycyjną biało-czerwoną barwę narodową. Była to pierwsza sejmowa ustawa w sprawie barw narodowych. Odtąd biel i czerwień jeszcze mocniej wplecione zostały w historię państwa i narodu polskiego oraz życie wszystkich Polaków, stając się wartością ogólnonarodową. Zadanie: Wykonaj flagę. Instrukcja wykonania flagi: 1 Moja biała kartka jest o długości 29,5 cm i jest to zwykła kartka do drukarki. … 2. Czerwony papier przykleiłem klejem na dole białej kartki. 3.Kartkę złożyłem na pół, aby odmierzyć środek. 4.Cały środek kartki wysmarowałam klejem, włożyłam w środek duży patyczek od szaszłyków i skleiłem.
POWODZENIA!

Nauczyciele świetlicy

 


Temat tygodnia – Savoir-vivre

 

Zgodnie z definicja zamieszczoną na „Wikipedia wolna encyklopedia” pojęcie Savoir-vivre (fr. savoir – wiedzieć, vivre – żyć; „znajomość życia”) oznacza – ogłada, dobre maniery, bon-ton, konwenans towarzyski, znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności funkcjonujących w danej grupie.  Savoir-vivre przetłumaczyć można jako sztuka życia. Ten splot słów można rozumieć jako znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności oraz jako umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych trudnych sytuacjach.

Zasady savoir-vivre’u dotyczą przede wszystkim:

  • zachowania się w szczególnych sytuacjach,
  • form towarzyskich (np. w szkole, w miejscu pracy, w rodzinie, na przyjęciach),
  • komunikacji (także telefonicznej i internetowej),
  • nakrywania i podawania do stołu, sposobów jedzenia oraz picia,
  • wyglądu, prezencji (np. postawy, higieny) i właściwego ubioru (dress code).

Savoir-vivre jest uwarunkowany kulturowo, a więc znacząco różni się w zależności od regionu świata. Znajomość międzykulturowych zasad określana jest mianem cross-cultural savoir-vivre. Znajomość zasad savoir-vivre jest jednym z wyznaczników kultury osobistej człowieka.

Oczywiście istnieje cały katalog zachowań, które regulują wszystkie dziedziny naszego życia: zachowanie przy stole, w szkole, pracy, kinie, teatrze, na spacerze… Możemy sobie zadać pytanie: „Czemu służą dobre maniery? Dlaczego warto znać i stosować zasady kulturalnego zachowania się? ”

– Formy towarzyskie są po to, abyśmy swym zachowaniem nie obrażali innych.

– Na podstawie zachowania oceniamy innych i sami jesteśmy oceniani ( „Jak cię widzą, tak cię piszą”).

– Zachowanie zgodne z zasadami dobrego wychowania zjednuje sympatię i szacunek innych ludzi.

– Naruszenie reguł obyczajowych może powodować ośmieszenie ( drwiący uśmiech, ironiczne spojrzenie).

– Im lepsze opanowanie zasad kulturalnego zachowania się, tym lepsze samopoczucie, większe poczucie bezpieczeństwa i możliwości nawiązywania i utrzymania kontaktów z innymi (człowiek nie musi zastanawiać się, jak się zachować w danej sytuacji, obawiać się ośmieszenia).

– Jest to element naszej tradycji, kultury.

– Dzięki dobrym manierom ułatwiamy życie starszym i słabszym, nie zakłócamy życia innym.

Nas, ze zrozumiałych względów, najbardziej interesuje środowisko szkolne.

Oto kilka zasad, których kulturalny uczeń powinien przestrzegać:

  • nie używamy wulgarnego słownictwa,
  • nie przeszkadzamy podczas lekcji, szanujemy pracę nauczyciela i kolegów,
  • nie używamy przemocy słownej i fizycznej,
  • nie niszczymy mienia szkolnego i cudzej własności,
  • pomagamy potrzebującym,
  • jesteśmy punktualni,
  • umiemy słuchać innych,
  • dbamy o higienę osobistą.

Kodeks Kulturalnego Ucznia

  1. Kultura słowa:

– stosuję pięć magicznych słów: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam;

– używam zwrotów i form grzecznościowych, m.in. chciałbym (chciałabym), mógłbym (mogłabym), itp.;

– dostosowuję język do adresata – inaczej zwracam się do kolegi, inaczej do osoby dorosłej;

– nie przerywam czyjejś wypowiedzi;

– dopuszczam innych do głosu;

– nie „wykrzykuję” swojego zdania;

– mówię łagodnym, spokojnym tonem;

– szanuję zdanie innych;

– dostosowuję siłę głosu do sytuacji;

– nie używam nieeleganckich lub wulgarnych słów.

  1. Kultura bycia:

– w stosunku do innych zachowuję się tak, jak chciałbym (chciałabym), aby zachowywano się w stosunku do mnie;

– jestem życzliwy dla innych;

– zwracając się do osób dorosłych oraz koleżanek i kolegów używam odpowiednich zwrotów grzecznościowych;

– witam się z nauczycielami i pracownikami szkoły oraz z koleżankami i kolegami; – pamiętam, że do klasy jako pierwszy wchodzi nauczyciel;

– jestem punktualny;

– jeżeli spóźnię się na lekcję, witam się, przepraszam i wyjaśniam powód spóźnienia; – podczas lekcji uważnie słucham i aktywnie pracuję zdobywając nową wiedzę i umiejętności;

– nie używam w czasie lekcji telefonu komórkowego, wyciszam go przed lekcją;

– sukcesy przyjmuję bez pychy, porażki z pokorą;

– złe samopoczucie natychmiast zgłaszam nauczycielowi;

– jeśli osoba dorosła wejdzie do sali w czasie lekcji, pamiętam, aby wstać z krzesła;

– pakuję książki dopiero po zakończeniu lekcji przez nauczyciela;

– pamiętam o pozostawieniu porządku w sali;

– kulturalnie opuszczam salę;

– przechodząc przez drzwi pamiętam, że pierwszeństwo mają dorośli oraz dziewczęta;

– pamiętam, że pierwszeństwo mają osoby wychodzące z pomieszczenia przed tymi, którzy zamierzają do niego wejść;

– spokojnie przechodzę korytarzem szkolnym;

– jeśli kogoś potrącę zawsze przepraszam;

– jeśli wchodzę do pokoju nauczycielskiego najpierw pukam, witam się, podchodzę do najbliższego nauczyciela i wyjaśniam powód mojej wizyty; wychodząc mówię ‘przepraszam’ i ‘do widzenia’;

– czuwam nad bezpieczeństwem swoim i innych;

– nie zachowuję się agresywnie;

– staram się przemieszczać prawą stroną korytarzy;

– nie stoję naprzeciwko drzwi (ze względów bezpieczeństwa);

– nie stoję i nie siadam na schodach;

– przestrzegam regulaminów pomieszczeń w szkole (sal lekcyjnych, Sali gimnastycznej, biblioteki);

– nie hałasuję;

– nie śmiecę;

– szanuję mienie szkolne, to również moje mienie;

– nie zachowuję się nieelegancko i nieestetycznie – nie pluję, nie bekam, nie pociągam nosem, nie dłubię w nosie i uchu, nie drapię się, itp.

– w drodze do szkoły i ze szkoły nie zapominam o dobrych manierach;

– podczas wycieczek i wyjść poza szkołę również obowiązują mnie zasady savoir vivre’u;

  1. Kultura ubioru i wyglądu:

– stosuję się do szkolnego regulaminu stroju uczniowskiego;

– mój strój jest skromny, schludny, dostosowany do pory roku i okoliczności;

– okrycie wierzchnie zostawiam w szatni;

– zmieniam obuwie w szatni;

– zmieniam strój przed i po lekcji wychowania fizycznego;

– ograniczam ilość ozdób, np. kolczyków, bransoletek;

– nie maluję włosów i paznokci;

– dbam o higienę ciała, jamy ustnej, włosów i paznokci;

– moje ubrania są czyste;

– zawsze myję ręce mydłem po wyjściu z toalety.

  1. Kultura spożywania posiłków:

– przed jedzeniem myję ręce mydłem;

– podczas jedzenia nie rozmawiam i nie biegam;

– nie jem głośno (nie mlaszczę i nie siorbię);

– nie wyrzucam jedzenia do kosza;

– jeśli dzielę się z kimś jedzeniem, to daję całość a nie „gryza”;

– w stołówce szkolnej pamiętam o zasadach savoir vivre’u przy stole;

– nie wypluwam jedzenia do talerza;

– nie wylizuję talerza po zakończonym posiłku;

  1. Kultura zdrowotna i fizyczna:

– codziennie jem śniadanie w domu;

– zabieram drugie śniadanie do szkoły;

– odżywiam się zdrowo – jem warzywa i owoce, unikam słodyczy, chipsów i napojów gazowanych;

– dbam o prawidłową postawę ciała, nie noszę torby lub plecaka zawsze na tym samym ramieniu;

– jestem aktywny fizycznie;

– stale poprawiam poziom moje sprawności fizycznej;

– zachowuję zasady fair play w grach i zabawach.

Tutaj „Zasady dla nastolatkow”

https://epodreczniki.pl/a/zasady-dla-nastolatkow/D3HNRvHMW

 

Do przygotowania materiału wykorzystano:

https://kuratorium.lublin.pl

https://www.grabski.edu.pl

https://pl.wikipedia.org

https://epodreczniki.pl

 

Nauczyciele świetlicy

 


ZACHĘCAMY DO TWORZENIA PRAC PLASTYCZNYCH I DEKORACJI WIELKANOCNYCH

Jak już wiemy, niestety tegoroczne Święta Wielkanocne nie będą tak jak co roku. Jesteśmy zmuszeni spędzić je w większości czas w domu. Wykorzystajmy ten czas rodzinne, zachęćmy rodziców i rodzeństwo do wspólnej zabawy. Stwórzcie razem prace plastyczne i dekoracje świąteczne. Chwalcie się nimi i wysyłajcie zdjęcia, będziemy je publikować na stronie.

Poniżej przesyłam link do własnoręcznego zrobienia zajączka wielkanocnego:

 https://kidscraftroom.com/easy-easter-bunny-cards/

Wasi nauczyciele świetlicy

 


 

 

Świetlica jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach:  0645 –  1510

PLAN DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY ŚWIETLICY SZKOLNEJ

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ŻYROWEJ NA ROK SZKOLNY 2019/2020

Świetlica szkolna jest placówką wychowania pozalekcyjnego, przeznaczoną dla dzieci z Publicznej Szkoły Podstawowej w Żyrowej.

Mogą z niej korzystać uczniowie z kl. I-III rodziców pracujących, uczniowie dowożeni z pobliskich miejscowości oraz w szczególnych przypadkach pozostałe osoby.

Podopieczni uczestniczą w zajęciach zorganizowanych przez wychowawców, mogą zjeść posiłek, odrobić lekcje. Zajęcia świetlicowe mają zapełnić dzieciom czas w sposób interesujący. Poprzez ich organizację pracy pragnie się osiągnąć określone zmiany w zainteresowaniach, postawie i codziennych nawykach wychowanków. Zajęcia będą odbywać się wg harmonogramu, będziemy korzystać z komputerów i innych technologii informacyjnych, uczyć się grać na instrumentach, tworzyć muzykę, kształcić słuch i wykorzystać swoje talenty do prac plastyczno – technicznych.

W planie rocznym ujmuje się zadania i cele, które dotyczą najważniejszych dziedzin pracy świetlicy.

Celem ogólnym jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki wychowawczej umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości poprzez rozbudzanie zainteresowań, uzdolnień i umiejętności z uwzględnieniem misji szkoły.

Cele szczegółowe:

Przygotowanie uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym oraz samodzielności i otwartości na wiedzę

Propagowanie reguł komunikacji interpersonalnej

Kształtowanie wrażliwości uczuciowej uczniów

Kształtowanie podstawowych nawyków współżycia w grupie

Kształtowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia

Propagowanie zasad kultury

Budowanie motywacji do zachowań prozdrowotnych

Kształtowanie otwartości na problemy innego człowieka

Wyrabianie umiejętności odróżniania dobra od zła oraz dialogu i rozumienia innych

Budowanie prawidłowych relacji dziecko-rodzice, rodzic-nauczyciel, uczeń-uczeń, nauczyciel-nauczyciel

Poznanie siebie i swoich potrzeb

Rozwijanie dociekliwości poznawczej w życiu

Zadania:

Zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w czasie przebywania w świetlicy

Zapoznanie uczniów z zasadami przebywania w świetlicy, na terenie szkoły, poruszania się po drogach, regulaminami dowozów

Umożliwianie uczniom uczenia się i odrabiania lekcji

Udzielanie podopiecznym pomocy w rozwiązywaniu ich problemów

Organizowanie czasu wolnego (gry, zabawy, konkursy, wycieczki, imprezy integracyjne, spotkania, czytanie książek, zajęcia plastyczne, teatralne, nowe technologie informacyjne, muzyka, rytmika, kształcenie słuchu, wykorzystywanie tablicy multimedialnej)

Uwrażliwianie dzieci na wartości uniwersalne (miłość, przyjaźń, dobro, odpowiedzialność) oraz na różnego rodzaju zagrożenia wynikające z życia we współczesnym świecie

Organizowanie zajęć pozalekcyjnych z j. angielskiego, j. niemieckiego, muzyki czy plastyki

Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz nabywanie umiejętności spożytkowania czasu wolnego

Nauczyciele świetlicy : Cecylia Lippa,  Mariusz Pyka

 

{phocadownload view=file|id=194|target=s} 

Skip to content